.
Latest News

Manhaj Ahlus Sunnah dalam Memahami Hadis Rasulullah

Thursday, May 14, 2009 , Posted by sunnahmania at Thursday, May 14, 2009


Update ta’lim ABC kali ini menghuraikan tentang manhaj atau metodologi ahlus sunnah dalam memahami sunnah yang dapat diamalkan daripada hadis-hadis Nabi S.A.W. Ada tindakan-tindakan Nabi S.A.W bukan untuk diikuti oleh umatnya kerana baginda melaksanakannya atas ‘authority’ baginda sebagai Rasul. Mudah-mudahan ta’lim ini dapat memahamkan pendengar tentang kedudukan Nabi S.A.W di sisi umatnya.

Untuk pengetahuan pendengar juga, ta’limABC ini adalah siri ta’lim yang terakhir. Saya bukanlah ingin berterusan berkongsi ta’lim ini kerana dalam blog ini kami lebih kempen kepada ceramah-ceramah ulama’. Apa yang menjadi matlamat ta’limABC ini adalah untuk memberi pemahaman paling mendasar tentang Aqidah Islam yang benar yakni Ahlus Sunnah Wal Jama’ah. Oleh hal yang demikian diharapkan pendengar semua mendapat manfaat sepanjang mengikuti ta’lim-ta’lim ini dan saya mengharapkan sasarannya tercapai. Mungkin sesekali saya akan mengupload ta’lim-ta’lim lain seperti ‘fiqh zikir’ dan ‘syarat penerimaan ibadah’ dan sebagainya. Akan tetapi ta’lim-ta’lim ini tidaklah termasuk dalam bahagian siri ta’limABC ini.

Walaubagaimanapun, dalam sesi ta’lim saya di satu dua universiti di Jakarta ini, ta’lim ini tidaklah terhenti sampai tajuk ini. Siri ini tetap berterusan dengan kesinambungan beberapa sasaran pemahaman aqidah tentang Rasul, Al-Qur’an, Islam, Mazhab, Syahadah, Dakwah, Tarbiyyah dan seterusnya. Rakaman-rakaman ta’lim ini tidak ada dan saya tidak dapat berkongsi di sini. Namun siri-siri ta’lim yang telah di Upload sebelum ini sudah cukup mencapai sasaran insyaALLAH. Terima kasih atas dokongan para pengunjung blog selama ini. Mudah-mudahan ALLAH merezkikan kita hidayah dan taufiq dalam meniti jalan menuju pengabdian kepadaNYA yang MAHA ESA. Syukron…

Seperti biasa sila ke link mp3 yg telah disediakan untuk mendengar atau mendownload ta'lim ABC yang bertajuk " Rasullalllah rasul diantara rasul". Selamat mendengar.



Currently have 0 comments: