.
Latest News

3 Soalan "Past Year"

Sunday, June 21, 2009 , Posted by sunnahmania at Sunday, June 21, 2009


Assalamualaikum w.b.t. Di sini saya ingin berkongsi ulasan saya terhadap tiga soalan asas bagi mereka yang baru berjinak-jinak dengan usaha-usaha dakwah sunnah ni. Ini adalah surat yang pernah saya tulis kepada 2 orang sahabiah saya atas kekeliruan yang mereka luahkan kepada saya tentang dakwah dan tarbiyyah sunnah ini. Saya merasakan jawapan saya kepada mereka ini ingin saya kongsikan di blog ini dengan nama mereka dirahsiakan. Walaubagaimanapun, saya mohon maaf kerana latar waktu saya menulis surat ini adalah pada pertengahan 2006. Maka adalah satu dua isu yang agak outdated. Di samping itu, saya menggunakan laras bahasa yang santai kerana ini hanyalah surat saya kepada 2 orang teman seperjuangan.

SURAT KEPADA SAHABIAHKU: 3 SOALAN ‘PAST YEAR’ BUAT PENDAKWAH

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Sahabiati A & B,

Maaf pasal jawab dalam kertas je. Saya harap apa yang saya jawab dibawah ni korang boleh faham. Dari masalah yang A ceritakan pada saya, dapat saya deduce 3 persoalan besar. Mudah-mudahan kalau not exactly pun tapi seputar itulah persoalan A.

  1. Macam mana kita nak mengamalkan agama dalam keadaan tak menjadikan masyarakat sekeliling merasakan kita ni terasing?
  2. Macam mana nak buat orang tertarik dengan perwatakan islamic kita instead of diorang rasa tertolak dengan cara kita.
  3. Macam mana nak jadikan dakwah itu bukan sekadar berceramah n bernaqibah je tapi buat orang faham agama dari cara kita hidup.

Subhannallah. Maha Suci ALLAH yang menjadikan setiap dugaan di dunia ada jalan keluar. Saya sebenarnya bila fikir2 balik, soalan seumpama inilah saya pernah bertanya kapada salah seorang Ustaz saya –
Ust Maszlee bin Malik. Masalah macam ini sebenarnya‘masalah2 past years’. Siapa yang rajin tanya orang2 terdahulu dapatlah dia jawapan. Kerana dakwah ni bukanlah kerja yang kita mulakan tetapi ia adalah warisan. Maka orang-orang terdahulu yang telah menceburi sunnah yang besar ini pasti telah melalui masalah yang sama dan menulis penyelesaiannya kepada pewaris-pewarisnya dengan penjelasan2 dari Al-Qur’an dan Sunnah. Saya nak jawab semua tu dengan beberapa point.
  • Alhamdulillah. Seandainya kita merasa terasing dari orang dan orang merasakan kita terasing dari mereka itu dalah satu petanda awal kita telah berada atas track yang benar. Nabi S.A.W bersabda ‘Islam itu bermula dengan ASING dan akan KEMBALI menjadi ASING SEPERTIMANA ASALnya. Maka BERUNTUNGLAH orang-orang yang terasing.’(Hadis riwayat Muslim dalam Shahihnya). Jadi saya melihat ini bukan satu masalah tetapi satu indicator yang baik menunjukkan kita ada ciri-ciri terasing yang Rasulullah sebutkan. Tidak dapat tidak kita mesti beriman dengan hadis ini. Maka orang-orang yang mempraktikkan Islam yang sebenar maka mereka akan dipandang pelik oleh orang sekeliling termasuk keluarganya sekiranya mereka tak tahu. Tidakkah ini merupakan berita gembira kerana Rasulullah menyebutkan bahawa beruntung orang-orang yang macam tu. Bererti kita senasib dengan Nabi kita dan para sahabat-sahabatnya yang awal. Kita mungkin rindu pada Nabi dan ingin membantunya sepenuh jiwa raga seandainya Nabi hidup pada zaman ini. Kalau andainya Nabi ada pada zaman ini dan Islam yang dibawanya pelik, adakah kita akan ikut? Walaupun terpaksa merasakan terasing daripada orang-orang yang kita sayangi? Tetapi Nabi tidak ada sekarang, sekurang-kurangnya dengan berhadapan dengan keterasingan ini membuatkan baginda sentiasa di hati. Bahkan inilah salah satu zahir cabaran daripada Sabda Rasulullah S.A.W ‘Sesungguhnya tidak sempurna iman seseorang dari kamu sehingga dia mencintai ALLAH dan Rasul melebihi anak-anak (family), harta dan dirinya’ (Riwayat Bukhari dalam Shahihnya). Kalau keterasingan itu satu syarat untuk kita dalam mengikut sunnah ini sanggupkah kita terima? Adakah iman kita masih belum sempurna untuk kita meragui ‘kos lepas’ yang harus kita tanggung.

  • Walaubagaimanapun perlu saya ingatkan satu perkara, di dalam hadis riwayat muslim diatas ada perkataan SEPERTIMANA (KAMA – arabnya). Bererti rasa terasing itu mesti timbul disebabkan oleh keyakinan, pemahaman, perasaan dan keperibadian yang sama SEPERTI yang diajarkan oleh Rasul dan difahami oleh para sahabah. Kalau keterasingan itu timbul bukan kerana ajaran Nabi tapi cuma kerana sebab kita sendiri maka kita tidak tergolong dalam orang-orang terasing yang dimaksudkan Nabi. Contoh, kalau orang merasakan kita pelik kerana kita teguh berpegang dalam menjaga aurat maka insyaALLAH kita tergolong dalam orang-orang yang Nabi maksudkan. Tapi kalau kita ni mengada-ada nak mengamalkan atau berperwatakkan sesuatu yang kita sangka menunjukkan keagamaan kita tetapi itu bukan dari perintah Nabi maka tak termasuklah.Contoh, asyik pakai jilbab warna hitam je kononnye minah arab selalu pakai macam tu. Jadi kita ni islamik lah. Nabi tak datang untuk ajar warna pakaian yang sesuai dipakai macam feng shui dok ajar orang pakai warna itu dan ini. Dalam hadis2 shahih bukhari muslim menunjukkan Nabi pakai pelbagai warna. Cuma untuk ihram dan mayat je pakai putih (bukan cadaver). Atau pun orang yang asyik duduk diam, tak bergaul dengan orang, tak bergurau senda lalu orang mengasingkan dia, dia juga tidak termasuk dalam golongan beruntung tu. Nabi bergurau juga seperti dalam hadis shahih bukhari muslim. Dalam sebahagian riwayat dalam Kitab Isabah fi Tamyiz Sahabah karangan Al-Hafiz Ibn Hajar Al-Asqalani menunjukkan sahabat ada yang bergurau sambil membaling2 buah-buahan, Umar bergurau bergusti dengan anaknya, dan Aisyah berlumba lari dengan nabi. Jadi tak benarlah kalau kita diasingkan orang kerana perwatakkan-perwatakkan yang bukan dari Nabi S.A.W. Terasing disini benar-benar merujuk kepada keagamaan kita semata-mata.

  • Harus juga saya ingatkan sindrom orang-orang yang baru kenal tarbiyyah sememangnya dia sukar nak bezakan mana yang merupakan tuntutan agama mana yang tidak. Mana yang menunjukkan identiti sunnah dan mana yang hanya budaya dan tradisi atau hanya kebiasaan sahaja.Contoh, orang selalu ingat kalau nak jadi kuat sunnah, bila bercakap mesti cakap ‘ana’,’anta’, ‘akhi’, ‘ukhti’ dsb. Ini menjadikan orang jauh dari kita. Saya pernah berjumpa dengan ikhwah yang tyco2 tapi bercakap sesame diorang guna ‘lu’ dan ‘gua’. Begitu juga dengan pakaian, masuk sunnah kena pakai kopiah, serban dsb. Ini adalah kesilapan. Menjadi tanggungjawab para murabbi menerangkan sunnah agar dapat dibezakan mana yang sebenarnya dituntut dalam agama dan mana yang tidak.Mungkin menjadi kesilapan orang2 macam saya yang seolah-olah memperlihatkan muslim tu kena idle sangat penampilan dan rigid. Itu hanya sifat dan sikap saya bukan dari sunnah. Saya cakap ‘ana anta’pun dengan member yang ada latar belakang sekolah agama dan tahu bahasa arab. Tapi penggunaan kata ‘mahram’ oleh A tu juga tak ada masalah sebenarnya. A lebih kenal family A, sesuai atau tidak A yang tahu. Saya mungkinlah tak dapat selami masalah korang kerana family saya Alhamdulillah ada fahaman sunnah. Saya sangat bersyukur. Dan saya pun kalut juga fikir macam mana kalau terpaksa berhadapan dgn mertua yang agamanya ‘lebih kurang’. So, saya memang salute korang dalam berhadapan dengan masalah ni. Cuma saya pernah cakap dengan mak cik saya pasal aurat tapi saya tak guna perkataan mahram, sebaliknya guna ‘nanti ada lelaki yang tgk’. Krn saya rasa pemilihan itu paling sesuai untuk dia. Adik saya pun tak ada pernah saya guna perkataan bombastic dalam agama, atau menerangkan agama dgn laras tinggi, sebaliknya menyesuaikan dengan keadaan si pendengar. Kerana sunnah itu adalah bercakap dengan manusia menurut kadar akalnya (maksud hadis shahih muslim).

  • Rasa tertolak orang terhadap kita kerana kita mengamalkan agama juga mungkin juga datang dari diri orang yang menolak sendiri. Sesungguhnya diri yang jahil dan dikuasai hawa nafsu tetap merasa Islam itu sesuatu yang hanya sekadar di mulut dan amalan-amalan solat puasa zakat haji je. Tak masuk dalam hati. Jadi totally nak salahkan pengamal agama tak leh juga. Seperti yang difirmankan ALLAH ‘..dan sesekali tidak, bahkan apa yang mereka lakukan menutup pintu hati mereka..’ (83:14). Nabi yang memiliki peribadi yang mulia pun bukan semua yang bertemu dengan Baginda menerima hidayah Islam. Bahkan munafik yang selalu bersama baginda juga sesat sehingga keakhir hayat. Baginda bukan sahaja diASINGkan oleh kaum kerabat dan masyarakat sekeliling bahkan diPULAUkan oleh mereka. Adakah nabi TAK TAHU cara amalkan agama / sebarkan agama sampai tak perlu diasingkan atau dipulau??? Sedangkan baginda menerima wahyu dari EMPUNYA manusia dan YANG PALING MENGUASAI PSIKOLOGI MANUSIA. So fikirkan. Abu Lahab yang berperang dengan baginda itu bapa saudaranya. Abu Talib tu bapa saudara kesayangan baginda. Mengapa mereka semua menolak Nabi??? Nabi tak gheti cara mengamalkan agama? Walaupun dalam sejarah menunjukkan ramai juga yang masuk islam kerana tertarik dengan keperibadian yang didasarkan agama tetapi itu semua kehendak ALLAH. Kita amalkan agama dengan cara yang diajar Rasul. Alhamdulillah, kalau ada orang tertarik mudah-mudahan kita dapat pahala. Tetapi itu bukan satu-satunya cara. Kerana pintu islam itu tidak terletak pada akhlak sesiapa tetapi pada kejelasan akidahnya terlebih dahulu. Saya sendiri dalam pengalaman hidup saya, seseorang yang membenci saya dapat suka saya dalam hanya satu malam kerana tertarik dengan cara saya memuliakan dia sebagai tetamu (tuntutan dari hadis riwayat Bukhari dalam shahihnya). Alhamdulillah. Ada juga yang tertarik kerana saya je yang pegi ziarah dia masa sakit sedangkan, orang lain buat bodoh. Sunnah2 yang tsabit(terbukti) menunjukkan anjuran menziarahi orang sakit. Tapi yang penting amalkan je sunnah. Adapun orang tertarik atau tak itu urusan lain. Kewajipan kita mengamalkan agama dengan kefahaman yang benar bukan untuk orang tertarik dengan kita.

  • Tambahan pula sebagai insan biasa, kita sentiasa ada kekurangan yang menjadikan sebahagian orang selesa dengan kita dan sebahagian yang lain kurang selesa. Tapi pastikan orang-orang yang benar imannya selesa dengan kita. Saya sendiri banyak kekurangan, sikap skema dan serius menjadikan orang tak suka dan tak senang pada saya. Tapi mak saya sangat suka saya macam tu. Dalam keadaan tertentu might be personality macam tu sesuai dan dalam keadaan yang lain tak sesuai. Tapi saya insan yang lemah. Sekadar apa yang saya faham sunnah saya amalkan. Contohnya dalam keadaan umat Islam dibedil dan dilanyak oleh Yahudi di Palestin dan Lubnan, dan dalam keadaan umat islam di Malaysia dicabar akidah mereka menerusi perlembagaan, saya memang serius dan saya tak boleh tunjukkan muka ceria kerana kesedihan dan kemarahan. Tak ada masa nak bincang pasal Siti dengan datuk K ke L ke M ke. Suka hati dialah nak kahwin dengan siapa pun. Bahkan saya menyampah orang membicarakan hal ini dalam keadaan umat islam mempunyai banyak isu lain yang besar dan tragis. Seolah-olah artist tu pejuang kebenaran yang diharapkan kebahagiaannya sedangkan umat islam serata dunia yang tak bahagia tu entah kita doakan atau tidak kita pun tak ambil tahu . Cubalah bayangkan kita bercakap benda macamtu dihadapan Rasulullah?? (This is just my personality and thought y might be ada orang lain yang tak leh masuk. Nothing related to hukum hakam) .So naturally pun kita memang tak perfect. So what do we aspect people to get to know islam JUST through our personality? Maka yang penting di sini adalah risalah yang kita perjuangkan, bukannya diri kita. Dr. Asri pernah mengungkap satu kalimah yang sangat menyentuh hati saya “Dalam berdakwah tak semestinya orang perlu terima diri kita, tapi yang penting adalah orang menerima dakwah dan risalah kita”. So, saya tak pentingkan sangat orang nyambung atau tak dengan saya, yang penting mereka konsisten menerima sunnah ini. Ramai pemimpin yang diri mereka diterima masyarakat tetapi perjuangan mereka tidak disambut rakyat sepeti Abraham Lincoln (Sorryla, saya tak tefikir contoh yang lebih mudah dari tu. Dia dilantik sebagai Presiden Amerika kerana kredibiliti dia, tapi perjuangan menghapus penghambaan kulit hitam ditentang dan dia mati dibunuh). Tapi Margeret Tetcher sebaliknya (bekas perdana menteri Britain yang hanya kekal sepenggal dalam pentadbirannya kerana orang tak berapa senang dengan dia, tetapi rakyat menerima usaha dia membangungkan ekonomi Britain yang dia perjuangkan).

  • Last but not least. Kalau kita semak Al-Qur’an dan hadis2 tidak dinafikan saluran utama dakwah itu terdapat pada lisan. Akan tetapi dakwah itu satu sistem yang besar, mengajar sahaja tak memadai seperti yang saya sebut pasal tarbiyyah tempoh hari. Akan tetapi sememangnya para sahabat dan Nabi berjaya menzahirkan Islam dari sudut perbuatan dan amalan dan kita doakan agar dapat buat macam mereka InsyaALLAH. Jadi pada pengamalan Nabi dan sahabat mereka sudah juga dapat gambarkan tentang Islam. Tetapi dalam kebanyakkan keadaan lisan memainkan peranan. ALLAH berfirman dalam surah An-Nahl ayat 125 ‘Berdakwahlah ke jalan ALLAH dengan hikmah, nasihat yang baik dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang lebih sopan..’ Hikmah bermaksud setiap individu tu diseru berdasarkan keadaan, kefahaman, penerimaan dan pelaksanaannya. (Al-Syeikh Al-Sa’di rahimahallah dalam kitab Taisir Al-Karim Ar-Rahman).Contoh nak dakwah orang mesti mengambil kira keadaan dia – yang miskin diseru bersabar bukannya diajarkan fadhilat2 sedekah. Kefahaman – sekolah rendah dan universiti kadar aqal mereka berbeza. Penerimaan – masyarakat yang runsing dengan akidah jangan bahaskan bab fiqh pula. Anak kecil cara penerimaan berbeza dari besar. Pelaksanaan – Menyeru poligami pada orang yang belum lagi berkahwin pun satu benda yang tak hikmah. Ini just contoh simple. Step by step kita belajar sama-sama ok? Dalam ayat tadi menunjukkan bahawa lisan memainkan peranan yang dituntut. Begitu juga maksud dari kebanyakkan hadis. Jadi tak kenalah kalau kita kata tak nak bernaqibah n berceramah tapi nak sampaikan agama dengan berbuat amal yang menarik orang je. Islam tertegak atas hujjah. Tapi kalau gebang bagi ceramah tapi diri sendiri banyak benda2 basic tak betul pun tak boleh juga. So tak benarlah pandangan A bahawa tak selesa sangat dengan bernaqibah n berceramah je. Dalam persoalan akhlak or fekah boleh lah kita tunjuk contoh. Tapi kalau dasar2 kefahaman akidah nak kaut dari mana? Tajuk At-toriq ila ma’rifatillah (Jalan-jalan Mengenal ALLAH) tu boleh ke korang faham dengan hanya lihat cara saya beramal? Atau mana2 ulama dunia berakhlak. 1000 tahun pun tak boleh dapat melainkan diajarkan ayat ALLAH dan Rasul. Akidah mesti di TERANGkan secara jelas. Bukan dengan harap orang tertarik dengan akidah. Mesti menyeru, mencegah, mengkaji, menjelaskan, membanding, meneliti dan sebagainya. Sama lah, nak jadi doctor tapi juz dengan tengok dosen praktik je tak jadi. Bahkan dalam kebanyakkan subjek dan materi kita terpaksa terkurung dalam kelas untuk mendengar lecture2 yang membosankan macam alat gerak (musculoscletal).Walhal bukannya kita nak ajar patella,ossa dekat pesakit. Tapi proses tu berlangsung macam tu untuk mengubati masyarakat. Samalah dengan agama ni, kena faham bab2 akidah untuk meluruskan amalan-amalan kita agar umat islam ini benar2 terubat dengan seribu satu penyakit yang sedang dialami sekarang.

Sekian saja. Sekadarnya saya sampaikan. Maaf kalau ada bahasa2 ‘direct’ yang mungkin kurang menyenangkan. Malas nak kias2 nanti ga nyambung. Again maaf. Mudah-mudahan terjawab soalan2. Terima kasih. Sekian.

Yang Benar

Holyprinc
e.

Currently have 3 comments:

  1. Anonymous says:

    Menarik tajuk ni...Hehe.

  1. Anonymous says:

    teruskan perjuangan!!!
    muga ALLAH REDHA...

  1. Anonymous says:

    jzkk atas perkongsian.moga kita terus thabat dalam jalan ini, amiiin